Echipa Colegiului Naţional Mihai Eminescu
(C.N.M.E.) Botoşani a reuşit că convingă juriul naţional al concursului de
proiecte “LIder European”, iniţiat de Reprezentanţa Comisiei Europene în
România. Proiectul lor se numeşte
“Pro(t)eu” şi a fost realizat de patru elevi de clasa a XI-a de la Colegiul
Naţional „Mihai Eminescu”: Bianca Hodoroabă, Vlad Galer, Diana Hriţcu şi
Ana-Maria Aursulesei
Etapa judeţeană a concursului, desfăşurată
de 14 decembrie, i-a adus faţă în faţă pe reprezentanţii colegiilor Mihai
Eminescu şi A.T.Laurian. Juriul local a
fost format din Radu Căjvăneanu - coordonator al Centrului Europe Direct,
Raluca Bălăşcău - vicepreşedinte B-Right Media, Lucia Olaru Nenati - scriitor şi
publicist, Marian Rotariu - jurnalist, Monitorul de Botoşani, Ioana Matfeev -
preşedinte, Asociaţia Adrian Enache.
Echipa formată din patru elevi ai C.N.M.E. a convins juriul prin
prezentarea proiectului, obţinând 8,3 puncte, faţă de adversarii lor care au
acumulat 7,9 puncte.
Potrivit regulamentului, în faza naţională
a competiţiei, ce s-a desfăşurat la
Bucureşti, primele trei proiecte câştigătoare au primit
500 euro finanţare, iar primelor cinci menţiuni le-au fost oferite materiale
educaţionale în valoare de 100 Euro, din partea Reprezentanţei Comisiei
Europene în România.
Programul “Lider European” face parte din
campania “Europa, casa noastră”, campanie de informare si comunicare anuală
menită să transpună priorităţile de comunicare ale Comisiei Europene în mediul
şcolar. Se adresează elevilor din clasele a XI-a din cadrul a 16 licee
selectate din următoarele oraşe din ţară: Bucureşti, Iaşi, Botoşani, Cluj,
Făgăraş, Constanţa, Timişoara, Arad. Programul, dezvoltat în parteneriat de
Reprezentanţa Comisiei Europene în România şi de Ministerul Educaţiei,
Cercetării, Tineretului şi Sportului, doreşte să contribuie la formarea şi
consolidarea abilităţilor de leadership şi a spiritului civic al tinerei
generaţii.
Primele două locuri au fost câştigate de Colegiul
Naţional "Doamna Stanca" din Făgăraş cu proiectul "Să fii copil
pentru încă o zi!", respective echipa Colegiul Naţional „Ana Aslan” din Cluj Napoca
cu proiectul „Copacul din viaţa mea”. Au fost oferite şi cinci menţiuni.
PRO(T)EU – simbolul viitorului lider
PRO(T)EU are ca obiectiv principal
creşterea numărului de voluntari şi a gradului de implicare activă a elevilor
şi autocoordonare eficientă, indiferent de clasă, în activităţi extraşcolare în
care să fie implicaţi beneficiari cât mai diverşi din comunitatea locală.
Numele proiectului are multiple
interpretări, la bază fiind numele zeului mitologiei antice, care este capabil
să se metamorfozeze atât în animale cât şi în foc sau apă. Prin extindere a
devenit exemplul lui Leonardo da Vinci a cărui carieră a fost
"proteică", iar prin sublinierea Pro(T)EU reiese EU- ca individ,
tânăr, viitor lider, sunt capabil de a mă dezvolta şi de a influenţa
performanţa individuală sau de grup.
Proiectul poate fi comparat cu un puzzle,
în cazul în care o varietate de elemente diverse sunt combinate pentru a forma
împreună o compoziţie. După cum spune şi motto-ul Uniunii Europene ”Unitate în
diversitate”, elevii şi-au propus crearea unităţii fără uniformitate, şi
păstrarea diversităţii fără fragmentare. “Punctul de plecare este comunicarea
prin imagine, cel mai important mod de a comunica. Imaginea bi sau
tridimensională, formele spaţiale sau chiar imaginile cinetice, „traduc”
vizibil lumea cuvântului. De la cei mici la cei mai mari, imaginea devine formă
a imaginaţiei, ceea ce duce la conştientizarea puterii pe care o avem de a
produce imagini”, a declarat Adriana Jurma, profesor coordonator.
Elevii de la C.N.M.E au desfăşurat deja
acţiuni din cadrul proiectului, începând cu Săptămâna Educaţiei Globale, la care au participat aproximativ 600 de
voluntari, la activităţi axate pe creativitate, artă şi cultură. Acestea se vor
extinde în spaţiul public prin pictură, fotografie, artă digitală sau teatru
stradal, reprezentând un semnal de alarmă pentru sensibilizarea publicului. (Mădălina IACOB)