Reporter: Având în vedere că în ultmul timp sunt
numeroase dezbateri legate de noile regulamente şcolare, prin care unii liceeni
susţin că se formalizează relaţia profesor-elev. Cum vedeţi dumneavoastră
această relaţie?
Paul Ungureanu: Având o vechime de 35 de ani în
învăţământul botoşănean şi formând numeroase generaţii de elevi, doresc să
afirm că relaţia profesor-elev până în anul 1989 a fost rigidă, în sensul că
s-a păstrat acea distanţă între elev şi profesor, în care elevii erau obligaţi
să poarte uniformă şcolară, numărul matricol, să cânte imnul la începutul şi
sfârşitul programului şcolar, să se achite de angajamentul economic, în sensul
să predea la inceputul şi pe parcursul anului şcolar o cantitate de plante
medicale, maculatură, sticle, borcane şi să participe la cele 2 săptămâni
obligatorii de plactică agricolă.
R: Ce schimbări a adus căderea comunismului?
P.U. După căderea regimului comunist, a dispărut uniforma
şcolară şi acea rigiditate în relaţia profesor-elev. În şcoala noastră, datorită
unei aşa-zise democraţii prost aplicată şi înţeleasă de către întreaga
societate românească, a scăzut disciplina şcolară, având drept rezultat
scăderea valorilor şi conceptelor morale. Reperele identitare şi morale oferite
de istorie ca o sursă de coeziune socială şi naţională au devenit incomode
pentru o mare parte din clasa politică. Elevul nu mai poate lega trecutul de
prezent. Dezordinea morală, propaganda la televiziune şi pe internet duce de
cele mai multe ori la frustrări personale, la tulburări de comportament,
declanşând violenţa verbală şi fizică. Tehnologiile informatice au potenţialul
eliminării a numeroase bariere de timp şi spaţiu, dar în acelaşi timp produc o
alinare socială şi marginalizarea unor grupuri de oameni. Consumul de droguri,
de plante etnobotanice, slaba supraveghere a copiilor de către părinţi,
dezinteresul total sau parţial faţă de şcoală au ca urmare creşterea violenţei
şcolare şi a procesului de deculturalizare, de abrutizare spirituală. Cultura
adevărată este înlocuită cu cultura străzii.
R.: Prin ce se deosebesc elevii din primele promoţii ale
dumneavoastră de cei de astăzi?
P. U.: În prezent elevii sunt mai deschişi la dialog,
abordează o multitudine de teme, vin cu multe argumente personale, au mai multe
drepturi, printre care cel de a fi apărat de Avocatul Elevului.
E. M.: Ce aţi schimba la generaţia de astăzi?
P. U.: Doresc să fie conştienţi că sunt schimbul de mâine
al societăţii româneşti, să fie mai responsabili în procesul
instructiv-educativ, să-şi dozeze cât mai bine timpul liber cu activităţi
serioase, să se întoarcă spre lectură, muzee şi biblioteci. Să nu imite eroii
negativi din scenele de groază sau violenţă difuzate pe diverse televiziuni sau
pe internet. Internetul este bun, dar oferă în general modele de consum, lipsite
de substanţă şi de durată în timp.
E. M:Vă mulţumim pentru sfaturi şi vă invităm şi pe
viitor în paginile ziarului de ştiri positive, scris de tineri, cu şi pentru
tineri, MediaTIN!
A consemnat Emanuela MURARU