Nr.2-Octombrie 2011 Nr.1-Septembrie 2011 Cursurile MediaTIN

“Internetul este bun, dar oferă modele de consum, lipsite de substanţă”


Reporter: Având în vedere că în ultmul timp sunt numeroase dezbateri legate de noile regulamente şcolare, prin care unii liceeni susţin că se formalizează relaţia profesor-elev. Cum vedeţi dumneavoastră această relaţie?
Paul Ungureanu: Având o vechime de 35 de ani în învăţământul botoşănean şi formând numeroase generaţii de elevi, doresc să afirm că relaţia profesor-elev până în anul 1989 a fost rigidă, în sensul că s-a păstrat acea distanţă între elev şi profesor, în care elevii erau obligaţi să poarte uniformă şcolară, numărul matricol, să cânte imnul la începutul şi sfârşitul programului şcolar, să se achite de angajamentul economic, în sensul să predea la inceputul şi pe parcursul anului şcolar o cantitate de plante medicale, maculatură, sticle, borcane şi să participe la cele 2 săptămâni obligatorii de plactică agricolă.

R: Ce schimbări a adus căderea comunismului?
P.U. După căderea regimului comunist, a dispărut uniforma şcolară şi acea rigiditate în relaţia profesor-elev. În şcoala noastră, datorită unei aşa-zise democraţii prost aplicată şi înţeleasă de către întreaga societate românească, a scăzut disciplina şcolară, având drept rezultat scăderea valorilor şi conceptelor morale. Reperele identitare şi morale oferite de istorie ca o sursă de coeziune socială şi naţională au devenit incomode pentru o mare parte din clasa politică. Elevul nu mai poate lega trecutul de prezent. Dezordinea morală, propaganda la televiziune şi pe internet duce de cele mai multe ori la frustrări personale, la tulburări de comportament, declanşând violenţa verbală şi fizică. Tehnologiile informatice au potenţialul eliminării a numeroase bariere de timp şi spaţiu, dar în acelaşi timp produc o alinare socială şi marginalizarea unor grupuri de oameni. Consumul de droguri, de plante etnobotanice, slaba supraveghere a copiilor de către părinţi, dezinteresul total sau parţial faţă de şcoală au ca urmare creşterea violenţei şcolare şi a procesului de deculturalizare, de abrutizare spirituală. Cultura adevărată este înlocuită cu cultura străzii.

R.: Prin ce se deosebesc elevii din primele promoţii ale dumneavoastră de cei de astăzi?
P. U.: În prezent elevii sunt mai deschişi la dialog, abordează o multitudine de teme, vin cu multe argumente personale, au mai multe drepturi, printre care cel de a fi apărat de Avocatul Elevului.

E. M.: Ce aţi schimba la generaţia de astăzi?
P. U.: Doresc să fie conştienţi că sunt schimbul de mâine al societăţii româneşti, să fie mai responsabili în procesul instructiv-educativ, să-şi dozeze cât mai bine timpul liber cu activităţi serioase, să se întoarcă spre lectură, muzee şi biblioteci. Să nu imite eroii negativi din scenele de groază sau violenţă difuzate pe diverse televiziuni sau pe internet. Internetul este bun, dar oferă în general modele de consum, lipsite de substanţă şi de  durată în timp.

E. M:Vă mulţumim pentru sfaturi şi vă invităm şi pe viitor în paginile ziarului de ştiri positive, scris de tineri, cu şi pentru tineri, MediaTIN!

A consemnat Emanuela MURARU

Leave a Reply