Nr.2-Octombrie 2011 Nr.1-Septembrie 2011 Cursurile MediaTIN

Programe comunitare pentru tineri


Educaţia şi tineretul sunt domenii în care Uniunea Europeană adoptă acţiuni de sprijin şi de coordonare a acţiunilor statelor sale membre. Uniunea Europeană nu intervine în conţinutul programelor din învăţământ, ci vizează crearea unui spaţiu european al educaţiei prin dezvoltarea mobilităţii studenţilor şi a cadrelor didactice şi prin încurajarea schimburilor între actorii europeni în acest domeniu.

Uniunea are, în acest sens, ca obiective principale: reducerea la jumătate a celor cu vârste cuprinse între 18 şi 24 de ani, care abandonează studiile după primul ciclu universitar; intensificarea mobilităţii studenţilor şi a cadrelor didactice, precum şi creşterea numărului parteneriatelor dintre instituţiile de învăţământ; integrarea noilor tehnologii ca obiect de studiu şi, în special, instituirea unei diplome europene pentru competenţe de bază în tehnologia informaţiei; studiul limbilor străine şi integrarea dimensiunii europene în învăţământ; armonizarea ciclurilor de studii universitare. Portalul ec.europa.eu detaliază câteva din programele europene pentru tineret. .

1. TINERET ÎN ACŢIUNE
Programul Tineret în Acţiune (2007-2013) urmăreşte să dezvolte printre tineri un simţ de răspundere, de iniţiativă, interes faţă de ceilalţi, participare civică şi implicare activă la nivel local, naţional şi european. Programul se adresează tinerilor cu vârste cuprinse între 15 şi 30 de ani, care au domiciliul într-una dintre ţările participante la program sau, în funcţie de activitate, într-o ţară parteneră, precum şi altor actori din domeniul tineretului şi al educaţiei informale. Se acordă sprijin pentru proiecte care se încadrează în următoarele componente:
  1. Tineret pentru Europa, care urmăreşte consolidarea participării civice active a tinerilor, sprijinind, în acest sens, schimburile, mobilitatea şi iniţiativele destinate tinerilor.
  2. Serviciul European de Voluntariat, acţiune care urmăreşte să dezvolte solidaritatea între tineri, angajarea activă şi înţelegerea reciprocă, toate acestea în cadrul unor activităţi caritabile sau non-profit. Proiectele pot fi individuale sau colective.
  3. Tineretul în lume, care sprijină înţelegerea reciprocă între tineri şi angajarea activă, prin abordarea deschisă a problemelor globale. Această componentă include proiecte şi din ţările vecine ale Uniunii Europene.
  4. Lucrătorii de tineret şi sistemele de sprijin, acţiune care sprijină organizaţiile de tineri active la nivel European să promoveze dezvoltarea schimburilor, a schemelor de formare profesională şi de informare pentru tinerii lucrători, precum şi proiectele de stimulare a inovaţiei, calităţii şi parteneriatului între entităţi locale sau regionale.
  5. Sprijin pentru cooperarea politică în domeniul tineretului, care promovează cooperarea între factorii de decizie cu privire la politica în domeniul tineretului, pregătind participarea tinerilor la viaţa democratică.

2. COMENIUS
Programul Comenius (2007-2013) face parte din Programul de învăţare pe tot parcursul vieţii şi acoperă educaţia preşcolară şi şcolară, urmărind să dezvolte înţelegerii de către tineri şi cadrele didactice a diversităţii culturilor europene şi să sprijine dobândirea de către tineri a unor competenţe de bază, necesare dezvoltării profesionale, pentru încadrarea lor în muncă şi pentru manifestarea unei cetăţenii active. Comenius sprijină următoarele tipuri de acţiuni:
  1. proiecte de mobilitate, cum ar fi schimburile de elevi şi cadre didactice, de mobilitate şcolară, cursuri de formare profesională pentru cadrele didactice etc. ;
  2. proiecte de parteneriat, cum ar fi parteneriate între şcoli pentru proiecte de învăţare în comun sau parteneriate ale organizaţiilor responsabile cu educaţia şcolară, pentru a întări cooperarea interregională, în special la nivel transfrontalier;
  3. proiecte multilaterale care urmăresc diseminarea şi promovarea celor mai bune practice, schimburile de experienţă sau crearea de noi cursuri sau curricula;
  4. reţele care urmăresc dezvoltarea educaţiei, diseminarea bunelor practice şi a inovaţiei, sprijinind parteneriate şi proiecte şi efectuând analize ale necesităţii în acest domeniu;
  5. măsuri însoţitoare.


3. ERASMUS
Programul Erasmus (2007-2013), de asemenea parte a Programului de învăţare pe tot parcursul vieţii, acoperă învăţământul superior şi învăţământul profesional şi formarea profesională de nivelul al treilea, indiferent de durata cursului de calificare şi inclusiv studiile doctorale, urmărind să sprijine crearea unui spaţiu european al învăţământului superior şi să consolideze contribuţia învăţământului superior şi a învăţământului profesional avansat la procesul de inovare. Următoarele tipuri de activităţi pot fi sprijinite prin Erasmus:
  1. mobilitatea studenţilor (studii, formare profesională, plasări), a cadrelor didactice şi a altor personae angajate în instituţiile de învăţământ superior, precum şi a personalului întreprinderilor, în scopul instruirii sau predării, programe intensive multilaterale, precum şi sprijin pentru instituţiile organizatoare şi instituţiile gazdă, pentru a asigura calitatea aranjamentelor de mobilitate;
  2. proiecte multilaterale, cu accent pe inovaţie, experimentare şi schimbul de bune practici;
  3. reţele multilaterale, cum ar fi „reţelele tematice Erasmus”, organizate de consorţii ale instituţiilor de învăţământ superior şi reprezentând o anume disciplină sau o temă care atinge mai multe discipline;
  4. măsuri însoţitoare.


4. LEONARDO DA VINCI
Leonardo da Vinci (2007-2013) face parte tot din Programul de învăţare pe tot parcursul vieţii şi urmăreşte dezvoltarea tehnicilor de predare/învăţare pentru toate persoanele implicate în educaţie şi formare profesională, dezvoltarea instituţiilor, organizaţiilor care furnizează sau facilitează accesul la educaţie şi formare profesională şi încurajarea cooperării europene în educaţie şi formare profesională, precum şi aplicarea conceptelor Declaraţiei de la Copenhaga.
Programul Leonardo da Vinci poate finanţa următoarele tipuri de activităţi:
  1. mobilitate;
  2. parteneriate pe teme de interes comun;
  3. proiecte multilaterale, în special cele care vizează îmbunătăţirea sistemelor de formare profesională prin transferarea inovaţiei, în vederea adaptării la nevoile naţionale sau prin dezvoltarea inovaţiei şi bune practici;
  4. reţele tematice de experţi şi organizaţii care activează pe teme legate de învăţământul profesional şi formarea profesională;
  5. măsuri de însoţire.

(Raluca BOBUŢANU)


  
Site-uri utile

Agenţia Naţională pentru Programe Comunitare în domeniul Educaţiei şi Formării Profesionale, www.anpcdefp.ro
Programul Tineret în Acţiune: www.tinact.ro
Programul de Învăţare pe tot Parcursul Vieţii: www.llp-ro.ro.
Portalul Student Erasmus: www.studenterasmus.eu

Leave a Reply