Educaţia şi tineretul sunt domenii în care Uniunea
Europeană adoptă acţiuni de sprijin şi de coordonare a acţiunilor statelor sale
membre. Uniunea Europeană nu intervine în conţinutul programelor din
învăţământ, ci vizează crearea unui spaţiu european al educaţiei prin
dezvoltarea mobilităţii studenţilor şi a cadrelor didactice şi prin încurajarea
schimburilor între actorii europeni în acest domeniu.
Uniunea are, în acest sens, ca obiective principale: reducerea
la jumătate a celor cu vârste cuprinse între 18 şi 24 de ani, care abandonează
studiile după primul ciclu universitar; intensificarea mobilităţii studenţilor
şi a cadrelor didactice, precum şi creşterea numărului parteneriatelor dintre
instituţiile de învăţământ; integrarea noilor tehnologii ca obiect de studiu
şi, în special, instituirea unei diplome europene pentru competenţe de bază în
tehnologia informaţiei; studiul limbilor străine şi integrarea dimensiunii
europene în învăţământ; armonizarea ciclurilor de studii universitare. Portalul ec.europa.eu detaliază câteva din programele europene pentru
tineret. .
1. TINERET ÎN ACŢIUNE
Programul Tineret în Acţiune
(2007-2013) urmăreşte să dezvolte printre tineri un simţ de răspundere, de
iniţiativă, interes faţă de ceilalţi, participare civică şi implicare activă la
nivel local, naţional şi european. Programul se adresează tinerilor cu vârste
cuprinse între 15 şi 30 de ani, care au domiciliul într-una dintre ţările
participante la program sau, în funcţie de activitate, într-o ţară parteneră,
precum şi altor actori din domeniul tineretului şi al educaţiei informale. Se
acordă sprijin pentru proiecte care se încadrează în următoarele componente:
- Tineret pentru Europa,
care urmăreşte consolidarea participării civice active a tinerilor,
sprijinind, în acest sens, schimburile, mobilitatea şi iniţiativele
destinate tinerilor.
- Serviciul European de Voluntariat,
acţiune care urmăreşte să dezvolte solidaritatea între tineri, angajarea
activă şi înţelegerea reciprocă, toate acestea în cadrul unor activităţi
caritabile sau non-profit. Proiectele pot fi individuale sau colective.
- Tineretul în lume,
care sprijină înţelegerea reciprocă între tineri şi angajarea activă, prin
abordarea deschisă a problemelor globale. Această componentă include
proiecte şi din ţările vecine ale Uniunii Europene.
- Lucrătorii de tineret şi sistemele de sprijin,
acţiune care sprijină organizaţiile de tineri active la nivel European să
promoveze dezvoltarea schimburilor, a schemelor de formare profesională şi
de informare pentru tinerii lucrători, precum şi proiectele de stimulare a
inovaţiei, calităţii şi parteneriatului între entităţi locale sau
regionale.
- Sprijin pentru cooperarea politică în domeniul
tineretului, care promovează cooperarea între factorii de
decizie cu privire la politica în domeniul tineretului, pregătind participarea
tinerilor la viaţa democratică.
2. COMENIUS
Programul Comenius (2007-2013) face
parte din Programul de învăţare pe tot parcursul vieţii şi acoperă educaţia
preşcolară şi şcolară, urmărind să dezvolte înţelegerii de către tineri şi
cadrele didactice a diversităţii culturilor europene şi să sprijine dobândirea
de către tineri a unor competenţe de bază, necesare dezvoltării profesionale,
pentru încadrarea lor în muncă şi pentru manifestarea unei cetăţenii active.
Comenius sprijină următoarele tipuri de acţiuni:
- proiecte de
mobilitate, cum ar fi schimburile de elevi şi cadre didactice, de
mobilitate şcolară, cursuri de formare profesională pentru cadrele
didactice etc. ;
- proiecte de
parteneriat, cum ar fi parteneriate între şcoli pentru proiecte de
învăţare în comun sau parteneriate ale organizaţiilor responsabile cu
educaţia şcolară, pentru a întări cooperarea interregională, în special la
nivel transfrontalier;
- proiecte multilaterale
care urmăresc diseminarea şi promovarea celor mai bune practice,
schimburile de experienţă sau crearea de noi cursuri sau curricula;
- reţele care urmăresc
dezvoltarea educaţiei, diseminarea bunelor practice şi a inovaţiei,
sprijinind parteneriate şi proiecte şi efectuând analize ale necesităţii
în acest domeniu;
- măsuri însoţitoare.
3. ERASMUS
Programul Erasmus (2007-2013), de
asemenea parte a Programului de învăţare pe tot parcursul vieţii, acoperă
învăţământul superior şi învăţământul profesional şi formarea profesională de
nivelul al treilea, indiferent de durata cursului de calificare şi inclusiv
studiile doctorale, urmărind să sprijine crearea unui spaţiu european al
învăţământului superior şi să consolideze contribuţia învăţământului superior
şi a învăţământului profesional avansat la procesul de inovare. Următoarele
tipuri de activităţi pot fi sprijinite prin Erasmus:
- mobilitatea studenţilor
(studii, formare profesională, plasări), a cadrelor didactice şi a altor
personae angajate în instituţiile de învăţământ superior, precum şi a
personalului întreprinderilor, în scopul instruirii sau predării, programe
intensive multilaterale, precum şi sprijin pentru instituţiile
organizatoare şi instituţiile gazdă, pentru a asigura calitatea aranjamentelor
de mobilitate;
- proiecte multilaterale,
cu accent pe inovaţie, experimentare şi schimbul de bune practici;
- reţele multilaterale,
cum ar fi „reţelele tematice Erasmus”, organizate de consorţii ale
instituţiilor de învăţământ superior şi reprezentând o anume disciplină
sau o temă care atinge mai multe discipline;
- măsuri însoţitoare.
4. LEONARDO DA VINCI
Leonardo da Vinci (2007-2013) face
parte tot din Programul de învăţare pe tot parcursul vieţii şi urmăreşte
dezvoltarea tehnicilor de predare/învăţare pentru toate persoanele implicate în
educaţie şi formare profesională, dezvoltarea instituţiilor, organizaţiilor
care furnizează sau facilitează accesul la educaţie şi formare profesională şi
încurajarea cooperării europene în educaţie şi formare profesională, precum şi
aplicarea conceptelor Declaraţiei de la Copenhaga.
Programul Leonardo da Vinci poate
finanţa următoarele tipuri de activităţi:
- mobilitate;
- parteneriate pe teme de
interes comun;
- proiecte multilaterale,
în special cele care vizează îmbunătăţirea sistemelor de formare
profesională prin transferarea inovaţiei, în vederea adaptării la nevoile
naţionale sau prin dezvoltarea inovaţiei şi bune practici;
- reţele tematice de
experţi şi organizaţii care activează pe teme legate de învăţământul
profesional şi formarea profesională;
- măsuri de însoţire.
(Raluca BOBUŢANU)
Site-uri utile
Agenţia
Naţională pentru Programe Comunitare în domeniul Educaţiei şi Formării
Profesionale, www.anpcdefp.ro
Programul
Tineret în Acţiune: www.tinact.ro
Programul
de Învăţare pe tot Parcursul Vieţii: www.llp-ro.ro.
Portalul
Student Erasmus: www.studenterasmus.eu